Як допомогти дитині вибрати професію

· Батьки, майте на увазі, що тягнути мішок з нелюбом справою - дуже важко. Навіть якщо цій справі віддані вже роки, гроші, надії батьків

· Професію треба вибирати не тільки головою, а всім єством.

· Дайте можливість синові або дочці заперечувати вам по суті.

· Не варто сміятися над вибором вашої дитини. Щирий цей вибір дає сили до досягнення, а значить, принесе йому щастя, гроші і славу.

· Енергія досягнення вичерпується, якщо ідея досягнення належить іншій людині.

· Згідно В.Шекспіра, в чому немає насолоди - в тому і толку немає. Професія повинна приносити задоволення тілу, очам, вухам, пальцях, повинен подобатися запах роботи.

· Ведіть спостереження: за що хвалять дитину в школі, в дитячому саду, за що його лають (то, за що його лають, це теж може бути частиною обдарування), що виходить найлегше, ніж хочеться весь час займатися, про що він любить говорити, про що запитує часто.

· Радьтеся з професіоналом.

Профорієнтація

Світ сучасних професій

АГЕНТ ПО оптовими ПРОДАЖІВ - займається пошуком потенційних покупців, веде переговори, готує договору. Курирує поставки товару. Проводить аналіз ринкових пропозицій аналогічної продукції.

АГЕНТ з тилу - отримує і відправляє товарно-матеріальні цінності для своєї компанії, оформляє всю необхідну документацію, замовляє транспорт і контейнери. Супроводжує вантажі в дорозі, контролює їх збереження і своєчасну доставку.

АГЕНТ СТРАХОВИЙ - залучає нових клієнтів, надає їм послуги страхової компанії, становить договору і веде їх у подальшому. При настанні страхового випадку робить необхідні дії, обумовлені договором страхування.

АГЕНТ ТОРГОВЕЛЬНИЙ - представник торгової компанії. Реалізує товари покупцям і приймає замовлення за наявними у нього каталогам або окремих зразках.

АДМІНІСТРАТОР - організовує безперебійну роботу підприємства сервісу (готель, ресторан, кінотеатр та ін.). Стежить за збереженням матеріальних цінностей, консультує відвідувачів, нейтралізує конфліктні ситуації. Контролює якість роботи співробітників, оформлення приміщень; розміщує рекламу про заклад. Розбирає претензії і вживає належних заходів для поліпшення обслуговування відвідувачів.

Аквізітор - представник (агент) транспортних організацій, в чиї функції входить залучення нових вантажів.

АНИМАТОР - художник-мультиплікатор, автор картинок для мальованих мультфільмів.

АУДИТОР - фахівець, спеціально запрошений з метою перевірки звітності та фінансового стану підприємства і підготовки висновків про ступінь фінансових ризиків і ефективності проведених операцій.

АГЕНТ - уповноважений представник компанії, організації, вирішальний доручені йому адміністрацією питання.

АГЕНТ БАНКА - співробітник банку, в чиї обов'язки входить пошук нових клієнтів - споживачів банківських послуг, складання договорів про обслуговування.

АГЕНТ ПО ЗАКУПКАМ - постачальник компанії, що аналізує ринок в пошуку постачальників. Укладає договори на поставку, відстежує транспортування і своєчасну доставку вантажів.

АГЕНТ З НЕРУХОМОСТІ - знаходить клієнтів, які потребують придбання або обміні нерухомості. Підбирає варіанти, що відповідають їх вимогам, погоджує всі моменти угоди.

БРОКЕР - посередник при проведенні операцій. Може працювати на ринку товарів, послуг, акцій. Веде пошук потенційних покупців і організовує переговорний процес з продавцями. Здійснює свою діяльність за дорученням та за рахунок продавців. Працює, як правило, за відсоток від суми угоди.

БРЕНД-МЕНЕДЖЕР - займається розробкою концепції просування на ринку торговельної марки, визначає політику продажів, контролює роздріб, складає програму маркетингових заходів для підвищення продажів, бере участь у фінансовому та медіа плануванні, організовує і проводить рекламні кампанії, проводить навчання з менеджерами по продажах і продавцамі- консультантами в торгових залах.

Букмекери - здійснює прийом грошових ставок в різного роду змаганнях (наприклад, скачки або бігу).

БУХГАЛТЕР - спеціаліст з фінансів організації. Веде облік основних засобів, доходів та витрат, розрахунків з дебіторами і кредиторами. Приймає і обробляє первинні документи, нараховує заробітну плату, робить внески і відрахування з податків і в бюджет. Займається складанням бухгалтерської звітності. Вартість фахівця зростає, якщо він володіє іноземними системами бухобліку (GAAP), а також володіє комп'ютерними бухгалтерськими програмами.

БУХГАЛТЕР-РЕВІЗОР перевіряє фінансову діяльність організацій, оформляє результати ревізії, дає висновок і вказівки про усунення виявлених порушень. Перевіряє достовірність обліку і руху грошових коштів, додержання кошторисів, організовує проведення інвентаризацій.

БУХГАЛТЕР-ЕКСПЕРТ - здійснює повну експертизу всіх видів обліку в компанії (основні засоби, товари, інвентар, розрахунки з постачальниками і замовниками, нарахування і перерахування платежів та ін.). За всіма видами дослідження дає мотивований висновок.

ВАЛЮТНИЙ КАСИР - веде відповідальний облік, видачу та зберігання валюти, забезпечує її збереження. Виробляє обмін валюти на вітчизняні грошові знаки відповідно до встановлених правил. Веде касову книгу і звітність, контролює фактичні залишки готівкових коштів і звіряє їх з документальними.

ГІД - особа, в обов'язки якого входить проведення для туристів і мандрівників екскурсій по визначних пам'ятках. Передбачається добре володіння як мінімум однією іноземною мовою.

ГІППОЛОГ - фахівець з розведення, утримання та поліпшення порід коней. Глибоко знає анатомічні та фізіологічні особливості тварин. Розробляє методики та рекомендації щодо поліпшення їх зовнішнього вигляду.

ГОЛОВНИЙ БУХГАЛТЕР - адмініструє діяльність бухгалтерії організації, контролює рух грошових коштів, легітимність і правильність заповнення документів, перерахування платежів і нарахування заробітної плати. Несе відповідальність в разі виявлення недостач, порушень податкового або фінансового законодавства.

ГУВЕРНЕР (ГУВЕРНАНТКА) -Спеціально запрошується для домашнього виховання дітей. Як правило, ще і навчає дитину (наприклад, мови або музики). Отримує оплату і пансіон в сім'ї вихованця.

ДЕВЕЛОПЕР - фахівець з операцій з нерухомістю, мета діяльності якого полягає в застраіваніі ділянок об'єктами, які згодом можуть принести девелоперу прибуток від своєї продажу або здачі в оренду. Девелопер, як правило, фахівець має фінансову освіту (для вірної оцінки ризику фінансових вкладень), добре орієнтується на ринок нерухомості і розбирається в юридичних питаннях. Не варто плутати вакансії «девелопер» і «керуючий». Останній є найманим працівником. А девелопер ризикує власними інвестиціями.

Дегустатори - фахівець, що оцінює смакові якості і склад харчових продуктів чи напоїв на основі лише їх смаку і запаху.

ДЕКОРАТОР - фахівець з внутрішнього декорування приміщень. Наприклад, художник, що оформляє театральні постановки засобами живопису, графіки та ін.

ДЕЛОПРОИЗВОДИТЕЛЬ - веде облік вхідної та вихідної кореспонденції, реєструє документи, систематизує і зберігає інформацію поточного архіву, передає в архів організації закінчені справи.

ДЕТЕКТИВ (ПРИВАТНИЙ) - фахівець, який пройшов навчання і володіє ліцензією на право займатися оперативно-розшуковою діяльністю на основі договорів з замовниками. Як правило, має досвід роботи в службах безпеки або міліції.

ДИЗАЙНЕР ІНТЕР'ЄРУ - розробляє проект художнього і конструктивного оформлення внутрішніх приміщень, що включає компонувальні і композиційні рішення. Готує дані для складання креслень і кошторису дизайн-проекту. Веде авторський нагляд за об'єктом.

ДИЛЕР - фахівець з купівлі-продажу (валюти, товарів і т.д.). Діє за свій рахунок і від власного імені. Прибуток дилера становить різниця цін продавця і покупця і зміна курсів валют у часі.

ДИСПЕТЧЕР - виконує функцію координуючого центру всього виробничого процесу. Пов'язує роботу всіх ланок за допомогою зв'язку, сигналізації, засобів контролю. Забезпечує своєчасне виконання графіків.

ДИСТРИБЬЮТОР - аналізує місцевий ринок і споживчі переваги в своєму регіоні, займається мікро-маркетингом, просуває свій товар, використовуючи рекламні технології і знання психології. Несе матеріальну відповідальність за отримані товар і веде фінансову звітність.

Демонстратор ОДЯГУ - демонструє моделі одягу на переглядах, показах, виставках. Позує фотографам, кінооператорам. Знімається для реклами і каталогів.

Демонстратор ЗАЧІСОК - демонструє на конкурсах і виставках моделі зачісок, бере участь у створенні нових стилів і напрямків зачісок, позує фотографам, кінооператорам.

ДИРЕКТОР З РОЗВИТКУ - один з топ-менеджерів, що займається питаннями стратегічного планування діяльності компанії, визначенням пріоритетних і найбільш прибуткових її напрямків. Керує роботою менеджерів з розвитку в компанії.

ДИСПЕТЧЕР ПО бронювання авіаквитків - на вигідних умовах укладає контракти з авіаперевізниками, закуповує чартерні рейси, обговорює з представниками аваіакомпаній знижки і пільги, залагоджує непередбачені екстрені ситуації. Працює в міжнародних системах бронювання GETS GABRIEL, AMADEUS, SIRENA.

ІМІДЖМЕЙКЕР - фахівець з формування образу, іміджу будь-якої особи (об'єкта, явища) з метою надання цією особою (об'єктом, явищем) задуманого емоційно-психологічного впливу на громадськість для досягнення нею політичних, рекламних цілей або інших цілей.

Імпресаріо - організатор концертів, шоу, видовищних заходів. Персональний агент будь-якого виконавця або групи, що діє від їх імені.

КИНОЛОГ - фахівець з собаківництва, вивчає поведінку і особливості окремих порід; створює методики правильного розведення, харчування, утримання, тренінгу собак.

КОЛОРИСТ - фахівець з кваліфікованому змішуванню і використання фарб.

КОМІСІОНЕР - посередник, що здійснює для свого поручителя (комітента) угоду, від власного імені і за винагороду (комісію).

КОМЕРЦІЙНИЙ ДИРЕКТОР - менеджер компаній, в чиї обов'язки входить організація збуту, ринковий аналіз існуючого попиту та пропозиції, контроль фінансової діяльності та товарообігу, розробка методики і схем взаємодії з постачальниками, партнерами, клієнтами, укладення договорів тощо.

Комівояжера - агент торгової компанії, що пропонує товари покупцям за зразками і каталогами, роз'їжджаючи по країні або її регіону.

КОНСУЛЬТАНТ - фахівець в якійсь галузі, який розробляє рекомендації (консультант з лікувальної косметики, консультант з комерційної нерухомості та ін.).

КОНСУЛЬТАНТ З УПРАВЛІННЯ - впроваджує нову або допрацьовує існуючу політику управління персоналом, пропонує і впроваджує план реструктуризації компанії. Бере участь в атестації робочих місць, інспектує посадові інструкції і виробляє критерії підбору співробітників.

КОНТРОЛЕР - посадова одиниця, в обов'язки якої входить перевірка чого-небудь або спостереження з метою перевірки.

КОНТРОЛЕР- КАССИР отримує товари зі складу, проводить перевірку їх цілісності (вага, пломбування, маріровка, присутність етикеток, відповідність кількості. Оформляє документацію, бере участь в інвентаризації.

КОСМЕТІК - фахівець з масажу обличчя, шиї, чищенні шкіри, накладання косметичних масок і накладання макіяжу .

КРУПЬЕ - працівників гральних закладів, який стежить за ходом гри, виробляє видачу виграшу гравцям і збір програних ставок.

Лобісти - відносно нове поняття, що означає посередника між представниками бізнес-кіл та держчиновниками, депутатами, членами уряду, який вирішує питання на користь власних групових інтересів за рахунок наявних у нього зв'язків і ділових контактів.

ЛОГІСТІК - фахівець, який здійснює контроль за транспортуванням та зберіганням вантажів, оптимізацію перевезень, розробку схем руху товару та ін.

МЕНЕДЖЕР по продажам - посередник між виробником продукції та її споживачами. У його функції входить формування асортименту, контакти з постачальниками, створення роздрібної мережі, оформлення договорів, знижкова політика, забезпечення сервісної підтримки, розбір претензій та ін.

МЕРЧЕНДАЙЗЕР - фахівець, який відповідає за вигідне розміщення товару на полицях в роздрібній мережі, що просуває продукцію своєї компанії в торгових точках, що постачає їх рекламними і промо-матеріалами.

МАРКЕТОЛОГ - фахівець-аналітик, який вивчає ринкову ситуацію, що становить плани рекламних кампаній і маркетингових заходів, стімуліровнія збуту товарів. Бере участь в ціноутворенні, розробляє прогнози на майбутні періоди і дає рекомендації щодо збільшення показників ефективності роботи компанії.

Маркер - обслуговуючий більярд працівник. Стежить за грою, веде рахунок.

ОПЕРАТОР - фахівець, який обслуговує будь-який пристрій або процес. Наприклад, оператор ЕОМ.

ОПЕРАЦИОНИСТ БАНКУ - виробляє обслуговування рахунків, оформляє платежі.

ОФІС-МЕНЕДЖЕР - здійснює адміністративні та господарські функції, підтримує взамодействия між усіма підрозділами компанії, веде прийом відвідувачів.

ОЦЕНЩИК НЕРУХОМОСТІ - проводить експертизу об'єктів нерухомості і оцінку їх для цілей купівлі-продажу, страхування, подачі кредитної заявки, переоцінки основних фондів підприємства.

PR-СПЕЦІАЛІСТ допомагає керівнику досягти взаєморозуміння між його компанією і клієнтами, партнерами, владою, представниками ЗМІ та широкої громадськості.

РЕКЛАМНИЙ АГЕНТ - веде пошук клієнтів, укладає договори, контролює їх виконання і оплату.

РІЕЛТОР - фахівець з операцій з нерухомістю (угоди купівлі-продажу, здавання в найм або оренду та ін.).

РЕВІЗОР - фахівець, уповноважений провести перевірку господарської та фінансової діяльності підприємства з метою виявлення можливих порушень.

РЕГІОНАЛЬНИЙ МЕНЕДЖЕР займається організацією і підтриманням дилерської мережі, аналізує результати її діяльності та виробляє рекомендації щодо поліпшення ефективності та збільшення показників продажів.

РЕПЕТИТОР - домашній учитель для дитини шкільного віку або студента.

Рекрутерів - фахівець, який займається підбором персоналу, кадрів.

Стендиста - співробітник для роботи на виставках, що роздає рекламні матеріали і сувеніри, що розповідає про компанію і продукцію, який веде переговори з відвідувачами і потенційними клієнтами.

СЕКРЕТАР - обслуговує і забезпечує роботу адміністрації. Запрошує підлеглих, організує телефонні дзвінки, передає співробітникам вказівки керівництва. Готує наради, веде протоколи засідань. Стежить за терміном виконання доручень керівника, приймає документи на підпис.

Системотехнік - проектує, створює, відчуває і експлуатує складні системи.

РАДНИК - консультує керівника по Ворос своєї професійної компетенції.

МИТНИЙ ДЕКЛАРАНТ - відповідає за проходження митних процедур, оформляє всю митну документацію.

ТОВАРОВЕД - веде облік надходження і продажу продукції, контролює виконання договірних зобов'язань, проводить інвентаризації, аналізує причини виникнення надлишків і неліквідів. Визначає відповідність продукції існуючим стандартам, технічним умовам і ін. Нормативними документами.

ТОРГОВИЙ ПРЕДСТАВНИК - здійснює пошук потенційних клієнтів, укладає договори, організовує оптову торгівлю.

ТРЕЙДЕР З ЦІННИХ ПАПЕРІВ - аналізує стан ринку цінних паперів і інвестицій, готує прогнози ситуації на біржах світу, продає і купує вітчизняні та зарубіжні цінні папери.

Тренінг МЕНЕДЖЕР організовує навчання працівників, розробляє, адаптує і впроваджує навчальні та тренінгові програми.

ФАРМАЦЕВТ - фахівець з з вищою або середньою фармацевтичною освітою, який займається приготуванням і перевіркою лікарських препаратів.

ФІНАНСОВИЙ ДИРЕКТОР - оцінює інвестиційні проекти, контролює операції з експорту та імпорту, бухгалтерський облік на своєму підприємстві, моделює фінансові потоки з метою підвищення ефективності роботи компанії.

ФІНАНСОВИЙ МЕНЕДЖЕР - планує діяльність компанії в частині витрат, капвкладень, фінансових потоків, становить фінансову звітність та ін.

Фітодизайнер - фахівець з художнього оформлення садів, парків, скверів, клумб, газонів. А також учасник створення внутрішніх інтер'єрів з використанням декоративних рослин.

ФОТОМОДЕЛЬ - натурник (ца), позують фотографу або художнику.

Фрахтувальником - орендує судно (або його частина) з метою перевезення вантажів.

ЕКОЛОГ - фахівець, який контролює виконання чинних законів та інструкцій з охорони навколишнього середовища. Займається дослідженням промислових стічних вод, розробляє заходи щодо запобігання забрудненню навколишнього середовища і атмосфери.

ЕКОНОМ (економки) - в організації або у приватної особи - керує всім господарством, веде його від імені домовласника.

ЕКОНОМІСТ - надає вихідні дані для планування виробничої діяльності та складання фінансового плану і бюджету. Виробляє аналіз госпдіяльності підприємства і розраховує економічну ефективність робіт. Обробляє статистичні дані, бере участь в розробці бізнес-планів та періодичної звітності.

ЕКСПЕДИТОР - займається прийомом і обробкою кореспонденції, перевіряє наявність вкладених документів, забезпечує їх збереження.

ЕКСПЕДИТОР З ПЕРЕВЕЗЕННЯ ВАНТАЖІВ - здійснює прийом вантажів за документами, перевірку тари, технічний і санітарний стан транспорту, праільность проведення навантаження і розвантаження, робіт з розміщення і складування вантажів. Супроводжує вантажі в дорозі, забезпечує їх цілісність і збереження. При необхідності, оформляє акти про недостачу і псування вантажів.

ЕКСПЕРТ - досліджує область, в якій володіє знаннями і досвідом, і видає мотивований висновок. Наприклад, експерт з комерційної нерухомості робить аналіз ринку оренди офісних приміщень за будь-який період.

ЕКСПЕРТ З ОЦІНКИ БІЗНЕСУ, ФОНДІВ аналізує баланс та всю фінансово-господарську діяльність компанії і видає висновок про вартість її фондів.

ЮРИСКОНСУЛЬТ - практикуючий консультант з питань права. Постійний юрисконсульт захищає інтереси компанії в судових та інших інстанціях.

Профорієнтаційна робота в школі

Завершальним етапом психологічної та практичної підготовки учнів до трудової діяльності є їх правильна професійна орієнтація.

Професійна орієнтація - система навчально-виховної роботи, спрямованої на засвоєння учнями знань про соціально-економічні й психофізіологічні умови правильного вибору професії, формування в них уміння аналізувати вимоги різних професій до психологічної структури особистості, а також свої професійно значущі якості, шляхи й засоби їх розвитку.

Правильний вибір професії зумовлює моральне задоволення, позитивну самооцінку, високу продуктивність праці, якість продукції. Він є точкою, в якій сходяться інтереси особистості та суспільства, поєднання особистих і загальних інтересів.

Завдання профорієнтації полягає в ознайомленні учнів з професіями та правилами їх вибору, вихованні спрямованості на самопізнання як основу професійного самовизначення; формування вміння зіставляти свої здібності з вимогами щодо набуття конкретної професії, складати на цій основі реальний план оволодіння професією, а також забезпечення розвитку професійно важливих якостей особистості.

Компонентами профорієнтаційної роботи є професійна інформація, професійна діагностика, професійна консультація, професійний відбір, професійна адаптація.

Професійна інформація - психолого-педагогічна система формування в особистості активної профорієнтаційної позиції, що відповідає суб'єктивним і об'єктивним умовам вільного та свідомого професійного самовизначення особистості. Вона дає школярам змогу ознайомитися з різними професіями, з пов'язаним із ними змістом трудової діяльності, з вимогами, які ці професії пред'являють людині, а також з тим, де ними можна оволодіти. Завдяки цьому учні виявляють свої індивідуальні схильності, психофізіологічні можливості, вміння зіставити їх з вимогами професії, до якої вони мають інтерес і нахили, щоб прийняти правильне рішення про свою придатність до професійної діяльності в обраній галузі праці.

Професійна діагностика - система психологічного вивчення особистості з метою виявлення її професійно значущих властивостей і якостей. Для деяких спеціальностей вона є неминучою, ігнорування пов'язане з ризиком непридатності особистості.

Професійна консультація - надання особистості на основі її вивчення науково обґрунтованої допомоги щодо найоптимальніших для неї напрямів і засобів професійного самовизначення. Вона має на меті й навчання учнів прийомам самооцінки своїх якостей з метою з'ясування їх відповідності вимогам професії. Мріючи про певну професію, школярі повинні водночас замислюватися, чи справді вони годяться для такої роботи. Для відповіді на це питання вони мають знати вимоги професії до людини, яка її обрала. Такі вимоги розроблено до багатьох професій.

Аналогічні консультації слід надавати і батькам учнів, щоб вони серйозніше підходили до обрання майбутньої професії дітьми, допомагали їм у цьому. До професійної консультації залучають і медичних працівників школи, які знають медичні протипоказання стосовно основних професій і можуть запобігти небажаним випадкам, коли учням доводиться змінювати професійну орієнтацію вже на етапі відбору.

Професійний відбір - система роботи, спрямована на надання допомоги учневі у визначенні й виборі конкретної професії на основі виявлення й оцінки його загальних і спеціальних здібностей, здатностей, інтересів, потреб і об'єктивних умов професійної підготовки і працевлаштування. Здійснюють його навчальні заклади, висуваючи до вступників конкретні вимоги, або установи, які приймають випускників на роботу. На цьому етапі важлива роз'яснювальна робота серед молодих людей, які повинні усвідомити необхідність роботи над собою задля подолання певних недоліків, досягнення професійної майстерності.

Професійна адаптація - процес пристосування людини до професійної діяльності, її умов; досягнення бажаної продуктивності праці й відповідності між професійними намірами, інтересами, якостями особистості та вимогами до діяльності. її здійснюють на стадії оволодіння учнем професією. Ознаками професійної адаптації є збереження і розвиток здібностей і схильностей до обраної професійної діяльності, узгодженість суспільної та особистої мотивації до праці, яка залежить від її змісту, впливу сім'ї та виробничого оточення. Професійна адаптація відбувається разом із суспільною адаптацією.

У Положенні про професійну орієнтацію молоді, яка навчається, визначено такі етапи профорієнтаційної роботи зі школярами різного віку:

а) початковий (пропедевтичний) етап. Метою його є ознайомлення дітей у процесі навчальної, позакласної та позашкільної роботи з найпоширенішими професіями, виховання позитивного ставлення до різних видів трудової та професійної діяльності, інтересу до пізнання своєї особистості, формування початкових загальнотрудових умінь і навичок, здатності до взаємодії з іншими особами в процесі діяльності. Результатом цієї роботи має бути сформоване у молодших школярів ставлення до себе, суспільства і професійної діяльності;

б) пізнавально-пошуковий (5-7 класи) етап. Передбачає формування ціннісних орієнтацій, мотивації самопізнання, установки на власну активність у професійному самовизначенні та оволодінні професійною діяльністю, а також систематичне ознайомлення з професіями у навчально-виховному процесі. Не менш важливими є формування умінь самооцінки, самоаналізу з метою усвідомлення власної професійної спрямованості, консультування щодо вибору профілю подальшої освіти, форм трудової підготовки. Оптимальним результатом є вибір напряму (профілю) навчання, продовження освіти у 8-9 класах;

в) базовий (визначальний) (8-9, 8-12 класи) етап. Робота на цьому етапі полягає у вивченні наукових основ вибору професії, її класифікаційних ознак, вимог професій до людини, основних професійно важливих якостей, правил вибору професії. Старшокласники мають оволодіти методиками самопізнання, самооцінки, розвивати індивідуальні професійно важливі якості, формувати вміння зіставляти необхідні для здобуття конкретної професії вимоги з власними можливостями та кон'юнктурою ринку праці. Завданням школи є створення умов для випробування можливостей учнів у різних видах трудової діяльності (консультації щодо вибору професії та навчального закладу, професійний відбір). Про досягнення очікуваних результатів свідчать сформованість особистісно значущого сенсу вибору професії, певної професійної спрямованості, професійне самовизначення учнів, їх готовність до зміни професійної спрямованості, переорієнтації на суміжні професії, на інші види діяльності відповідно до своїх індивідуальних особливостей та результатів профвідбору.

Профорієнтаційну роботу в школі здійснюють учителі всіх навчальних предметів, класні керівники, інші педагогічні працівники, фахівці різних галузей виробництва.

У навчальних програмах з предметів природничо-математичного циклу закладено можливості розкриття природничих основ праці, формування практичних навичок (вимірювальних, обчислювальних, лабораторних, графічних), необхідних для роботи на сучасному механізованому та автоматизованому виробництві. На уроках трудового навчання учні на політехнічній основі оволодівають системою техніко-технологічних та економічних знань, набувають умінь і навичок самостійної роботи з різними матеріалами, використовуючи з практичною метою інструменти, пристосування і прилади, в них формується сумлінне ставлення до процесу праці та її результатів. Усі ці якості мають безпосереднє значення для подальшої професійної орієнтації.

Важливу роль у професійній орієнтації школярів відіграють факультативні курси. Багато їх орієнтує старшокласників на конкретну професію і дає їм певний обсяг знань, умінь і навичок з цієї професії.

Провідна роль у цій роботі належить класному керівникові. Він упродовж тривалого часу спостерігає за учнями свого класу, вивчає їх індивідуальні особливості, інтереси, здібності й нахили, контактує з батьками, знає виховний потенціал кожної сім'ї, що дає йому змогу організувати профорієнтаційну роботу на належному рівні.

Серед використовуваних класними керівниками форм такої роботи найефективнішими є екскурсії, зустрічі з фахівцями, колишніми випускниками, вечори, диспути, конференції, класні години, заняття в гуртках, факультативи.

Для ефективного інформування учнів про певну професію використовують її професіограму, що передбачає розкриття таких питань:

1. Як називається робота, у чому її суть? (Назва роботи, спеціальності, професії, посади, можливого робочого місця, тобто опис істотних характеристик і видових особливостей праці.)

2. Яка ефективність і мета роботи?

3. Що є предметом праці?

4. У який спосіб виконується робота?

5. На основі чого вона здійснюється?

6. Які критерії оцінки результатів праці?

7. Яка кваліфікація потрібна для роботи?

8. За допомогою яких засобів виконується робота?

9. В яких умовах виконується робота?

10. Яка організація праці?

11. Яка кооперація праці? (Хто, що і з ким виготовляє?)

12. Яка інтенсивність праці?

13. Які моменти небезпеки та відповідальності трапляються в процесі роботи?

14. Яку вигоду дає робота працівникові? (Зарплата, премія, пільги, моральне задоволення, суспільне визнання.)

15. Які вимоги і обмеження характерні для роботи?

Успішність професійного самовизначення старшокласників залежить від сформованості їх ціннісної орієнтації, життєвих ідеалів у професійній сфері. В кожній сфері професійної діяльності можна з'ясувати особистісні ідеали з метою допомогти молоді утвердитися на власному життєвому і професійному шляху.

Ця методика вибудовується на принципах пізнавальної і творчої самореалізації особистості, що сприяє формуванню професійної орієнтації учнів. Відповідно до неї кожен учень протягом року обирає власний ідеал творчої самореалізації, готує міні-урок для однокласників, проводячи його за таким планом:

1. Визначити, про яку сферу професійної діяльності буде йтися.

2. Зіставити свої інтереси з рисами обраного ідеалу професіонала: чому обрано саме цю особистість, чим вона є привабливою, близькою.

3. Стисло розповісти про найцікавіші події на життєвому шляху цієї особистості.

4. Акцентувати увагу на тому, як ця творча особистість досягла висот у своїй діяльності.

б. Продемонструвати вражаючий фрагмент твору, винаходу (поставити музичний запис, накреслити на дошці схему пристрою, показати копію картини тощо).

6. Дати творче завдання учням класу (організувати гру, відгадати загадку, розв'язати кросворд тощо).

7. Відповісти на поставлені учнями запитання.

8. Отримати оцінку.

Оцінку за урок учні та вчителі визначають спільно. Вона має ґрунтуватися на таких показниках: а) відповідність особистості певній професійній орієнтації; б) рівень підготовленості матеріалу; в) вміння донести матеріал до слухачів; г) рівень цікавості творчих завдань, запитань тощо.

Така методика активізує мотиваційні, інформаційно-пізнавальні, ціле утворювальні, операційно-результативні та емоційно-почуттєві компоненти діяльності особистості.

Під час орієнтації учнів на конкретну професію можливі такі помилки: поділ професій на "престижні" й "непрестижні"; ототожнення навчального предмета з професією; перенесення ставлення до людини - представника професії на саму професію; вибір професії під чиїмсь впливом; застарілі уявлення про характер праці у сфері матеріального виробництва.

Кiлькiсть переглядiв: 480

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.